√ Upah Pasang Pintu Bilik Air Malaysia

Datuk Ahtong

Upah Pasang Pintu Bilik Air – Apabila tiba masanya untuk memasang pintu bilik air baru, ramai pemilik rumah berhadapan dengan keputusan sama ada untuk memasangnya sendiri atau mengupah profesional.

Walaupun mana-mana laluan akan menyelesaikan tugas, terdapat beberapa kebaikan dan keburukan kepada setiap pilihan yang perlu dipertimbangkan.

Dalam catatan maklumat ini, kami akan membandingkan kos pemasangan pintu bilik air DIY berbanding menyewa pemasang profesional.

Kami juga akan membincangkan beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan semasa membuat keputusan ini.

Salah satu faktor terbesar yang memainkan peranan dalam kos dan kesukaran memasang pintu bilik air ialah jenis pintu bilik air yang anda pasang. Oleh itu, mari kita mulakan dengan meringkaskan pelbagai jenis pintu bilik Air.

Senarai Jenis Pintu Bilik Air

1. PVC (Poly Vinyl Chloride)

Pintu yang diperbuat daripada PVC adalah yang paling biasa digunakan. Bukan sahaja ia menawarkan rupa minimalis, bahan PVC juga mudah dicari dan dipasang. Di samping itu, bahan ini juga kukuh tanpa memerlukan penyelenggaraan khas.

Satu lagi kelebihan bahan PVC ialah kalis air, rintangan kakisan kimia, dan harga yang berpatutan.

2. Pintu Solid

Biasanya, terdapat 3 jenis bahan pintu solid untuk pintu bilik air yang boleh anda pilih, iaitu kayu padu, teras pepejal, dan teras berongga.

Ketiga-tiganya mempunyai banyak perbezaan dalam kualiti, umur, ketahanan, dan harga.

Kayu padu, seperti jati atau cedar, mempunyai teras kayu yang terbaik untuk anda gunakan sebagai perabot berat, termasuk sebagai pintu.

Sebabnya, kayu pepejal mempunyai rintangan air yang baik dan paling tahan lama daripada dua jenis yang lain.

Oleh itu, kayu telah menjadi bahan yang hebat untuk pintu bilik air kerana ia memberikan kesan bilik yang hangat dan elegan. Walau bagaimanapun, penggunaannya jauh lebih sesuai sebagai pintu bilik air kering.

3. Pintu Bilik Air Aluminium

Aluminium sebagai sejenis bahan pintu bilik air sering menjadi pilihan bagi mereka yang mencari cara praktikal untuk memilih bahan bilik air.

Sifat kalis air aluminium, ringan, dan harga yang lebih murah membuatkan ramai orang memilih untuk menggunakan pintu dari bahan ini.

Anda paling kerap akan menemuinya di bilik air basah di banyak tempat kediaman atau awam.

Walaupun aluminium mempunyai sifat kalis air, ketahanannya terhadap air untuk jangka masa panjang boleh menyebabkan karat. Selain itu, aluminium adalah bahan yang terdedah kepada calar dan penyok.

Sekiranya salutan kalis air pada aluminium tercalar, ia akan memudahkan bahan ini berkarat dari masa ke masa. Bukan itu sahaja, pemasangan bahan aluminium ini juga lebih sukar.

Sebagai petua untuk menggunakan pintu aluminium, pastikan anda memasangnya dengan ketepatan kerana pintu aluminium menjalar dengan lebih mudah

4. Fiberglass

Kebanyakan rumah minimalis moden menggunakan gentian kaca sebagai pintu bilik air.

Ini kerana bahan gentian kaca tahan lama dan tidak mudah rosak apabila sering terdedah kepada air.

Pintu gentian kaca juga biasa digunakan sebagai penghalang antara bilik mandi kawasan kering dan basah kerana ia boleh memisahkan sinki dan tandas dari bilik air.

5. Bahan uPVC

Jika anda melihatnya sepintas lalu, bahan uPVC ini hampir sama dengan PVC kerana bahan asas kedua-duanya diperbuat daripada plastik.

Walau bagaimanapun, bahan uPVC ini diperbuat daripada plastik derivatif yang diproses yang jauh lebih padat dan kukuh daripada PVC.

Ketahanan bahan ini menjadikan uPVC juga sering mendakwa sebagai jenis bahan pintu bilik mandi yang baik untuk pelbagai keperluan. Sama ada untuk bilik air kering atau basah yang terletak di dalam atau di luar rumah.

Pintu uPVC juga tidak mudah pudar, mengecut dan pecah. Bukan itu sahaja, reka bentuk pintu uPVC ini juga jauh lebih pelbagai dan estetik.

Baca : 11 Senarai Idea Jubin Bilik Air Cantik & Gambar

Manakah Bahan Yang Baik untuk Pintu Bilik Air Rumah Anda?

Sebagai tambahan kepada artikel ini, fahami bahawa apabila anda menggunakan bahan yang baik untuk pintu bilik mandi, anda perlu mengenali fungsi bilik mandi yang terdapat di dalam rumah.

Anda harus mempertimbangkan sama ada anda akan menggunakan bilik mandi secara peribadi atau awam.

Begitu juga, jenis bilik air, kos, dan reka bentuk kering atau basah juga perlu dipertimbangkan.

Memilih bahan ini akan lebih mudah jika anda mencarinya di ahli yang dipercayai yang menyediakan pelbagai bahan dan keperluan dalaman rumah.

Kos Pasang Pintu Bilik Air Malaysia

Upah memasang pintu bilik air di Malaysia berbeza-beza bergantung kepada beberapa faktor seperti jenis bahan yang digunakan, saiz pintu, reka bentuk yang dikehendaki, serta lokasi pemasangan.

Secara amnya, kos untuk pintu bilik mandi standard dengan PVC atau bahan aluminium adalah antara RM70 hingga RM100.

Jika anda memilih bahan yang lebih premium seperti kaca terbaja atau kayu padu, kosnya boleh meningkat kepada sekitar RM100 hingga RM200.

Di samping itu, bayaran tambahan mungkin diperlukan untuk perkhidmatan pengukuran dan pemasangan profesional, bergantung kepada kerumitan pekerjaan dan lokasi.

Pastikan anda mendapatkan sebut harga daripada pelbagai penyedia perkhidmatan untuk memastikan harga yang kompetitif dan perkhidmatan yang memuaskan.

Nota: Harga di atas hanya meliputi kos memasang pintu sahaja dan tidak termasuk kos bahan, aksesori tambahan, atau kos lain yang mungkin ditanggung.

Nak cari Perkhidmatan Pasang Pintu Rumah ? Jom Klik Sini

Akhir

Oleh itu, maklumat mengenai kos memasang pintu bilik mandi di Malaysia. Mudah-mudahan, artikel ini dapat membantu anda menganggarkan kos yang diperlukan dan memilih penyedia perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan anda.

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan lanjut atau memerlukan perundingan, sila hubungi kami


Bagikan:

Tags

Leave a Comment