√ Jenis & Harga Upah Kos Cat Bumbung Rumah / M²

Datuk Ahtong

Perkhidmatan kerja borongan sangat menguntungkan untuk membina atau mengubah suai rumah.

Tidak kurang pentingnya ialah kewujudan perkhidmatan cat bumbung rumah.

Bumbung rumah adalah komponen penting yang melindungi rumah dari pelbagai cuaca yang melampau, seperti matahari panas, hujan lebat, dan angin kencang.

Untuk memastikan bumbung dalam keadaan baik dan menjadikannya lebih menarik, cat bumbung adalah penyelesaian yang betul.

Oleh itu, adalah penting untuk memahami pelbagai aspek yang mempengaruhi harga upah cat bumbung, jenis cat dan faedah cat bumbung rumah.

Faedah Cat Bumbung Rumah

Faedah dari cat bumbung rumah selain menambah jangka hayat juga boleh membuat bumbung lebih cantik, faedah lainnya adalah berikut ini.

1. Mengurangkan Kos Penggantian Bumbung

Mengecat bumbung rumah boleh mengurangkan keperluan untuk menukar atap secara keseluruhan, yang biasanya memerlukan kos yang sangat tinggi.

Selain boleh mengurangkan keperluan untuk menukar bumbung, juga boleh menjimat kos dalam penyelenggaraan atau pergantian bumbung rumah yang tinggi.

2. Pembetulan dan Perlindungan dari Kebocoran

Cat bumbung rumah boleh digunakan untuk membaiki kebocoran sedia ada serta menambah satu lapisan perlindungan tambahan yang kalis air.

Ini bermakna, jika air hujan cuba meresap masuk, cat ini akan menghalangnya. Dengan menggunakan cat bumbung rumah, risiko kebocoran pada masa hadapan dapat dikurangkan.

3. Mengurangkan Penyerapan Haba

Cat atap jenis tertentu seperti Roof Shield boleh membantu mengurangkan jumlah haba yang masuk ke dalam rumah secara perlahan-lahan. Ini sangat bermanfaat terutamanya jika rumah tidak mempunyai insulasi atau penebat haba.

Dengan mengurangkan penyerapan haba, keselesaan dalam rumah akan meningkat. Penggunaan penghawa dingin juga akan berkurangan, seterusnya menjimatkan tenaga dan mengurangkan bil elektrik.

4. Memperkuat Bumbung

Cat bumbung boleh meningkatkan adhesi atau daya lekat antara kepingan-kepingan atap, memastikan mereka melekat lebih kuat antara satu sama lain.

Ini mengurangkan kemungkinan atap bergerak atau terbang semasa terkena angin yang sangat kuat.

Dengan ikatan yang lebih kukuh, angin biasa tidak akan memberi kesan besar, menjadikan atap lebih stabil dan tahan lasak.

5. Mencegah Akses Tidak Sah Melalui Bumbung

Dengan bumbung yang lebih melekat hasil daripada penggunaan cat, aktiviti haram seperti pencurian melalui bumbung menjadi sukar dilakukan. Ini bermaksud bahawa penyerang akan menghadapi rintangan yang tinggi untuk merosakkan atau merompak melalui bumbung.

Dengan mengurangkan kemungkinan akses tidak sah, penghuni rumah dapat tidur lebih nyenyak tanpa kebimbangan akan keselamatan dan keselamatan harta benda mereka.

Baca : √ 10 Senarai Idea Warna Cat Luar Rumah Cantik + Imej

Jenis Cat Bumbung

Ternyata terdapat banyak jenis cat bumbung di pasaran, setiap jenama cat bumbung biasanya mempunyai pelbagai jenis cat bumbung. Agar tidak memilih yang salah, berikut adalah senarai.

1. Zinc Chromate Primer

Jika anda mempunyai bumbung yang diperbuat daripada logam, cat bumbung yang diperbuat daripada Zinc Chromate Primer ini sangat sesuai untuk digunakan.

Jenis cat ini dapat melindungi permukaan bumbung daripada karat dan korosi, menjadikan bumbung anda lebih tahan lama.

2. Cat Waterproof

Sesuai dengan namanya, cat bumbung ini mempunyai sifat anti air dan anti bocor. Beberapa jenis cat bumbung waterproof juga biasanya mempunyai sifat anti leleh, anti kulat, dan anti alkali.

Jika bumbung anda mudah bocor, anda boleh menanganinya dengan menggunakan cat waterproof ini.

Cat ini juga fleksibel, dan boleh digunakan pada bumbung yang diperbuat daripada tanah liat, asbes, konkrit, kayu, hingga seng.

3. Alkyd Synthetic

Ia merupakan cat yang mempunyai ketahanan yang baik, tahan kepada cuaca ekstrem dan kulat.

Sama seperti jenis pertama, cat bumbung ini juga akan memberikan kesan berkilau pada bumbung rumah anda. Sesuai digunakan pada bumbung tanah liat.

4. Resin Akrilik

Ia merupakan cat yang memberikan hasil akhir yang berkilau dan mengilat. Sesuai digunakan pada bumbung yang diperbuat daripada asbes, tanah liat, dan konkrit.

Cat ini mempunyai lapisan filem keras yang cepat kering, oleh itu ia mempunyai sifat tahan air yang baik.

5. Vernis Thinner

Cat bumbung ini mempunyai asas thinner, menjadikannya memberikan warna yang berkilau dan tahan kepada cuaca panas.

Lapisan thinner ini akan membuatkan warna bumbung menjadi tahan lama, tidak mudah pudar, dan warnanya kekal.

6. Styrene Acrylic

Cat bumbung jenis ini dapat melindungi bumbung daripada cuaca yang ekstrem, tahan kepada kulat dan lumut. Hasil akhirnya juga berkilau atau tampak mengilat, jadi akan kelihatan berseri jika dilihat dari jauh.

Cat bumbung jenis ini sesuai digunakan pada bumbung yang diperbuat daripada asbes, tanah liat, dan konkrit.

Senarai Harga Upah Cat Bumbung Rumah

Harga upah cat bumbung biasanya bergantung kepada saiz rumah. Semakin besar rumah, lebih banyak cat diperlukan, dan semakin tinggi kosnya.

Untuk mendapatkan anggaran harga yang lebih tepat, berikut adalah kos yang saya tanggung semasa membaiki dan mengecat bumbung rumah, dengan kos upah kira-kira RM 2.40 x kawasan bumbung rumah, harganya hanya harga upah, bukan harga di luar itu, lebih kurang kos adalah seperti berikut

  1. Saiz Rumah: 2.40 x 2085 meter persegi.
  2. Kos Upah: RM 5000.00 untuk pelbagai kerja termasuk pembersihan, membaiki atap, dan menukar lembaran perabung.
  3. Kos Modal:
    • Cat Nippon Roof Coating: 2 tong x RM 580.
    • Cat Undercoat Nippon Wallsealer: 2 tong x RM 165.
    • Lembaran Perabung Jenis Gam: 2 gulung x RM 100 + 1 gulung jenis lama x RM 34.
    • Atap Genting Monier: 30 keping x RM 2.45.
    • Silicon Awning Atap: RM 20.

Jumlah keseluruhan kos modal adalah RM 1809.

Jadi, jumlah kos hangus untuk projek ini adalah RM 6809.

Nak Cat Bumbung Rumah dengan kos rendah ? Chat Sini

Penutup

Dalam merangkum perbincangan tentang harga cat bumbung rumah, kita telah mempertimbangkan pelbagai aspek penting.

Bermula dari faedah cat bumbung yang melindungi dan memperindah rumah Anda, hingga pemilihan jenis cat yang sesuai untuk memastikan hasil yang tahan lama dan estetik.

Kita juga telah membincangkan harga upah dan kos buat cat bumbung rumag. Dengan maklumat yang telah diberikan, Anda kini memiliki pengetahuan yang lebih baik untuk membuat keputusan yang tepat dalam projek cat bumbung Anda. terimakasih.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment