√ Jenis Aircond & Harga Upah Pasang Aircond

Datuk Mail

Mahu memasang Aircond? Berapa banyak yang anda perlukan? Pada masa ini, cuaca lebih panas daripada sebelumnya.

Malah di sesetengah kawasan keadaan boleh dikatakan agak teruk. Walaupun anda telah menghidupkan kipas, kadang-kadang ia masih terasa panas. Jadi penyelesaiannya ialah memasang Aircond.

Walau bagaimanapun, sebelum membuat keputusan untuk memasang Aircond, anda perlu memikirkan berapa banyak dana yang perlu anda sediakan, bukan sahaja mengenai harga Aircond itu sendiri tetapi beberapa kos lain.

Jenis-Jenis Aircond

Sebelum mengetahui butiran kos memasang Aircond, mula-mula ketahui jenis Aircond di bawah.

1. Aircond Split

Dinamakan aircond split kerana terdapat dua unit jenis aircond ini yang terletak secara berbeza, iaitu dalaman dan luaran.

Unit penyejukan diletakkan di dalam rumah, manakala satu lagi adalah unit pelesapan haba yang terletak di luar rumah.

2. Aircond Window

Tidak seperti aircond split, kedudukan Aircond Window dalaman dan luaran disepadukan di tempat yang sama.

Kerana enjin pemampat dan penyejat Aircond Window menjadi satu, bunyi bergetar pemampat juga akan didengar di dalam bilik.

3. Aircond Floor Standing

Aircond Floor Standing tidak dipasang di dinding atau siling, tetapi boleh berdiri sendiri dengan bantuan roda di bawah unit dalaman.

Itulah kelebihannya, jadi anda boleh menggerakkan aircond dengan mudah.

4. Aircond Central

Aircond Central adalah penghawa dingin yang sistem penyejukannya berpusat pada satu ketika. Sejuk yang keluar dari penghawa dingin pusat diedarkan ke seluruh bilik melalui paip.

Pengagihan udara sejuk akan disesuaikan dengan saiz bilik dan bilangan besar orang di dalamnya.

Senarai Harga Upah Pasang Aircond

Kos memasang Aircond sangat berbeza. Berikut adalah julat harga yang penting untuk anda ketahui:

  • Aircond Split 0.5 PK – 1.5 PK, kos pemasangan RM 177 – RM 206 seunit.
  • Aircond Split 1.5 PK – 2 PK, kos pemasangan RM 206 – RM 236 seunit.
  • Aircond Standing, kos pemasangan adalah sekitar RM 162 seunit.
  • Kos memasang Aircond Central, kos pemasangan untuk 2 PK – 2.5 PK adalah RM 295 seunit dan untuk 3 PK – 5 PK adalah RM 369 seunit.

Tip Memilih Perkhidmatan Pemasangan dan Penyelenggaraan Aircond

Nah, jika anda ingin mencari perkhidmatan pemasangan Aircond, jangan salah dan tertipu, ya.

Tidak mustahil, ada pihak yang mengambil kesempatan daripada keadaan itu dan cuba mengambil kesempatan dengan menjadi perkhidmatan pemasangan Aircond palsu.

Berikut adalah beberapa petua yang boleh anda gunakan dalam mencari pemasangan Aircond atau perkhidmatan penyelenggaraan Aircond:

1. Pilih Perkhidmatan yang Mudah Berkomunikasi

Petua pertama, anda perlu memilih perkhidmatan yang mudah disampaikan. Dengan cara itu, penyedia perkhidmatan dapat memberikan jawapan kepada semua soalan yang anda sampaikan dengan jelas.

Walaupun kami tidak bertanya, penyedia perkhidmatan masih dapat menjelaskan kerosakan pada penghawa dingin dengan jelas dan mudah difahami.

2. Pilih Perkhidmatan yang Bereputasi dan Berpengalaman

Mempunyai pengalaman yang baik dengan melihat ulasan atau ulasan secara digital. Pilih salah satu yang mudah dihubungi dan mempunyai profil secara digital, sama ada media sosial atau Perniagaan Google.

Perkhidmatan yang mempunyai reputasi yang baik pasti akan memberikan yang terbaik untuk pelanggan mereka, untuk mengekalkan nama baik penyedia perkhidmatan.

3. Pilih Perkhidmatan yang Memberi Waranti

Pilih perkhidmatan yang menyediakan jaminan. Ini perlu, kerana apabila penghawa dingin telah diservis oleh penyedia perkhidmatan, ia mungkin rosak lagi beberapa hari kemudian.

Oleh itu, jaminan adalah penting supaya penyedia perkhidmatan dapat membaiki semula secara percuma.

4. Minta Rujukan Orang Lain

Anda boleh meminta rujukan daripada orang lain, terutamanya daripada keluarga atau rakan-rakan.

Rujukan dari mereka mesti sangat membantu, kerana ia berdasarkan pengalaman kerja yang disediakan oleh penyedia perkhidmatan Aircond.

5. Pilih Perkhidmatan Profesional

Anda boleh memilih kakitangan perkhidmatan profesional. Anda boleh memberi perhatian kepada mereka semasa mereka sedang berusaha membaiki penghawa dingin.

Pekerja profesional pasti akan memahami dengan baik selok-belok pembaikan Aircond dan mereka dapat menyelesaikan pembaikan tepat pada masanya.

Penutup

Ini adalah penjelasan mengenai kos memasang aircond rumah bersama dengan petua memilih perkhidmatan aircond yang betul. Mudah-mudahan artikel ini dapat membantu, ya.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment