√ Petua & Tip Cara Pasang Solar Panel Rumah dengan Betul

Datuk Mail

Panel solar adalah salah satu teknologi tenaga boleh diperbaharui yang semakin popular di Malaysia.

Dengan memasang panel solar dengan betul dan selamat, kita dapat menjimatkan kos elektrik dan mengurangkan pelepasan karbon dioksida yang berbahaya kepada alam sekitar.

Walau bagaimanapun, ramai orang tidak tahu cara memasang panel solar dengan betul dan selamat.

Artikel ini akan menyediakan panduan lengkap tentang cara memasang panel solar dengan betul dan selamat, supaya anda dapat menjimatkan kos elektrik dan juga mengurangkan pelepasan karbon dioksida yang berbahaya.

Merancang Panel Solar untuk Rumah

Walaupun pemasangan panel solar mungkin hanya mengambil masa satu atau dua hari, tetapi keseluruhan proses boleh mengambil masa 1-2 bulan.

Untuk mengusahakan projek solar dari awal hingga akhir adalah perlu untuk mereka bentuk sistem, memesan peralatan tenaga solar, dan mendapatkan permit sebelum memasang peralatan.

Untuk maklumat lanjut, berikut adalah panduan dalam memasang panel solar untuk rumah.

1. Menentukan keperluan kuasa elektrik

Untuk menentukan keperluan kuasa elektrik untuk pemasangan panel solar, terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan. Antaranya ialah:

  • Hitung jumlah kuasa elektrik yang digunakan oleh peralatan elektrik yang ingin anda bekalkan dengan panel solar.
  • Gandakan kuasa elektrik peralatan dengan bilangan jam operasi sehari. Ini akan memberikan jumlah tenaga yang digunakan oleh peralatan setiap hari dalam watt-jam (Wh). Sebagai contoh, jika sekeping peralatan mempunyai 100 watt kuasa dan dikendalikan selama 6 jam, maka jumlah tenaga yang digunakan oleh peralatan adalah 100 watt x 6 jam = 600 Wh atau 0.6 kilowatt-jam (kWj).
  • Jika anda ingin mengira keperluan kuasa panel solar dalam watt, bahagikan jumlah tenaga yang digunakan oleh peralatan atau peranti setiap hari dengan bilangan jam cahaya matahari yang berkesan di lokasi anda.

2. Mengira kawasan kawasan pemasangan

Anda juga perlu mempertimbangkan kawasan pemasangan panel solar untuk rumah. Kerana, bilangan panel yang akan dipasang bergantung pada kawasan yang terdapat di bumbung rumah.

Sebagai contoh, panel 1 kWp memerlukan kawasan kira-kira 9 m2, maka untuk kuasa 2 kWp memerlukan kawasan seluas 12 m2, dan sebagainya.

Kawasan bumbung yang digunakan harus terdedah kepada cahaya matahari langsung, menghadap ke selatan untuk mendapatkan hasil yang optimum, tidak disekat oleh pokok atau ditutup oleh bayang-bayang, dan lain-lain.

3. Memilih jenis panel solar

Struktur pemasangan panel solar anda boleh menjejaskan kecekapannya. Jenis pemasangan biasanya bergantung kepada persekitaran dan di mana anda bercadang untuk memasangnya.

4. Tentukan kos

Ramai yang teragak-agak untuk melabur dalam panel solar kerana harganya. Di samping itu, penyelenggaraan juga boleh menjejaskan harga keseluruhan sistem anda.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa walaupun pelaburan awal adalah tinggi, kesannya terhadap bil tenaga anda dan pampasan daripada kerajaan boleh mengimbanginya.

Perlu diingat bahawa pampasan kerajaan mungkin berbeza-beza bergantung pada tempat tinggal anda dan bagaimana kadar suapan berubah.

Baca : √ Senarai Jenis & Kos Buat Solar Di Rumah

Jenis Pemasangan Panel Solar

Struktur pemasangan panel solar anda boleh menjejaskan kecekapannya. Jenis pemasangan anda biasanya bergantung pada persekitaran anda dan di mana anda bercadang untuk memasangnya.

Ini adalah cara yang paling biasa untuk memasang panel solar anda:

  1. Pole Mount: Jenis ini memegang panel yang dinaikkan menggunakan tiang untuk pendedahan matahari yang lebih baik. Ia biasanya condong ke tahap tertentu untuk liputan solar yang lebih baik.
  2. Pemasangan bumbung-tanah: Jenis ini boleh rata atau condong untuk tanah atau bumbung. Ini adalah salah satu cara yang paling biasa dan berkesan untuk memasang panel anda untuk mendapatkan cahaya matahari maksimum.
  3. Flush Mount: Jenis ini adalah yang terbaik untuk kawasan yang mempunyai banyak angin kerana ia memberikan lebih banyak fleksibiliti dan gangguan minimum dari longkang bumbung.

Ia juga penting untuk mempertimbangkan bagaimana panel anda dipasang untuk prestasi optimum. Ini boleh menjejaskan seberapa baik panel anda menangkap cahaya matahari.

Langkah-langkah Memasang Solar Panel Di Rumah

Pemasangan panel solar memerlukan latihan dan peralatan yang betul untuk dilakukan untuk mengelakkan kemalangan. Walaupun ia mungkin kelihatan rumit, proses itu sebenarnya boleh dibahagikan kepada tujuh langkah.

Berikut adalah tujuh langkah untuk pemasangan panel solar yang berjaya.

1. Sediakan Perancah

Perancah perlu dipasang sebelum memasang sistem solar. Langkah ini mengambil masa yang paling lama dalam pembuatannya, biasanya kira-kira satu hari penuh.

Ini adalah perlu untuk keselamatan orang yang memasang panel. Jika anda tidak memasang sistem panel solar di atas bumbung anda, menyediakan langkah-langkah keselamatan mungkin mengambil sedikit masa.

2. Pasang Solar Panel Mount

Sebaik sahaja semua langkah keselamatan dilaksanakan, sudah tiba masanya untuk memasang sistem pemasangan panel solar. Ini akan memegang panel anda dan menyediakan asas yang stabil untuk sistem solar anda.

Anda perlu mengangkat jubin untuk memasang sistem pemasangan ke khemah loteng anda. Ia mesti dicondongkan antara 18 dan 36 darjah untuk panel solar PV untuk mengumpul cahaya matahari langsung.

3. Pasang Solar Panel

Seterusnya, pasangkan panel solar ke struktur pemasangan. Sebelum mengamankannya, kedudukan atau condongkannya dengan betul untuk memaksimumkan tenaga suria yang boleh diterima dan diserap.

Pastikan anda mengetatkan semua bolt untuk mengekalkan panel di tempatnya.

4. Tali Kuasa Selamat

Langkah seterusnya ialah menyediakan kord kuasa, yang mungkin berbeza-beza bergantung pada model. Yang paling biasa ialah penyambung MC4, yang serasi dengan kebanyakan panel.

Kebanyakan panel dilengkapi dengan kabel dari pengeluar untuk pemasangan mudah. Walau bagaimanapun, langkah ini perlu dilakukan oleh juruelektrik profesional.

Pastikan elektrik isi rumah anda dimatikan sebelum melakukan langkah ini.

5. Sambungkan Inverter Suria

Penyongsang solar dipasang berhampiran panel utama. Anda tidak boleh memasangnya di atas bumbung kerana ia perlu diletakkan di tempat yang sejuk tanpa cahaya matahari.

Bahagian proses pemasangan ini boleh mengambil masa kira-kira 4-6 jam, bergantung kepada kerumitan panel solar anda. Adalah penting untuk menyediakannya dengan betul kerana elektrik arus terus (DC) akan ditukar menjadi elektrik arus ulang-alik (AC).

Sebarang kegagalan sistem boleh menyebabkan kebakaran dan dengan mudah membatalkan insurans rumah anda. Anda boleh menyambungkan meter penjana untuk mengesan berapa banyak elektrik yang anda hasilkan setiap hari dengan panel solar.

6. Ikat Inverter ke Bateri Suria

Kemudian, anda perlu menyambungkan penyongsang solar anda ke unit pengguna untuk menjana elektrik.

Bateri solar boleh dianggap sebagai kos tambahan oleh sesetengah orang. Ini membantu menyimpan tenaga yang berlebihan dan memastikan rumah anda dikuasakan walaupun keseluruhan sistem anda terdedah kepada cuaca mendung.

Selepas semuanya disambungkan ke unit pengguna dan input rangkaian, anda boleh menyemak meter penjanaan yang disambungkan untuk mengetahui prestasinya.

7. Uji Panel Solar Yang Baru Dipasang

Proses pemasangan tidak lengkap sehingga anda menguji panel.

Hidupkan semula kuasa dan pantau setiap bahagian. Pastikan semuanya berfungsi dan menghasilkan tenaga dengan betul.

Penutup

Dengan langkah yang betul, memasang panel solar di rumah boleh menjadi pelaburan yang mampan dan berpotensi mengurangkan jejak karbon anda.

Dengan itu, mari kita bersama-sama menyumbang kepada masa depan yang lebih cerah dan lebih mampan.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment