√ 14 Senarai Idea Ruang Solat Mini Di Rumah

Datuk Mail

Lima solat harian itu wajib bagi umat Islam, yang memerlukan tempat yang selesa jauh daripada kesibukan itu.

Walau bagaimanapun, disebabkan ruang yang terhad di rumah, pemilik rumah sering melakukan pesanan doa di bilik tidur kerana mereka tidak mempunyai ruang solat khas.

Sebenarnya membina ruang solat di rumah tidak selalu memerlukan tanah yang besar. Terdapat banyak reka bentuk bilik solat rumah minimalis di sudut rumah.

Bukan sahaja memudahkan ahli keluarga untuk beribadah, tetapi juga tetamu yang melawat rumah.

Oleh kerana terdapat kawasan khas masjid, tetamu yang datang ke rumah tidak perlu memasuki bilik anda untuk bersolat.

Jika anda sedang mencari reka bentuk bilik solat rumah minimalis, berikut adalah beberapa inspirasi.

Senarai Idea Ruang Solat Mini Cantik di Rumah

1. Ruang solat di bawah tangga

Anda juga boleh menggunakan kawasan di bawah tangga untuk digunakan sebagai ruang solat di rumah.

Reka bentuk ini mempunyai tanah yang cukup luas supaya anda boleh berdoa dalam jemaah dengan keluarga anda.

Hiasan ruang solat agak ringkas, hanya dengan memasang kertas dinding bata putih dan paparan lafadz Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW. Jangan lupa letakkan kabinet di sudut untuk menyimpan peralatan solat.

2. Bilik solat minimalis berhampiran taman belakang

Tempat khas untuk berdoa di rumah tidak selalu menggunakan sekatan. Anda boleh memanfaatkan sudut rumah dengan membuat kawasan doa yang mudah.

Seperti dalam gambar, gunakan permaidani bulu yang ditulis ganti dengan permaidani doa. Ia akan menjadi lebih selesa jika kedudukannya betul-betul di sebelah taman di belakang rumah.

3. Reka bentuk bilik sembahyang rumah dengan lantai kayu

Salah satu kelebihan menggunakan lantai kayu seperti parket ialah lantai menjadi lebih sejuk dan selesa.

Lantai kayu parket sesuai digunakan di kawasan ruang solat di rumah, lebih-lebih lagi, lantai jenis ini juga agak selamat kerana tidak mudah tergelincir selepas wuduk.

Untuk menjadikan bahagian dalam ruang solat lebih cantik, anda boleh menggunakan lukisan hiasan atau lafadz Allah SWT dalam emas.

4. Kawasan ruang solat di sudut lorong rumah

Tidak mempunyai tanah di rumah untuk membuat bilik solat? Anda boleh menggunakan kawasan sudut lorong di rumah untuk membuat ruang solat kecil untuk satu hingga dua orang.

Hanya pasang permaidani bulu dan kemudian penyangkut tangga untuk menyimpan peralatan solat.

Baca : √ 10 Senarai Idea Plan Rumah 4 Bilik Kos Rendah + Imej

5. Ruang solat unik dengan gaya perindustrian

Inspirasi ruang solat pejabat ini boleh disesuaikan untuk rumah anda, terutamanya jika kediaman itu mempunyai konsep perindustrian.

Dengan simen dan batu bata yang terdedah, anda boleh mempunyai ruang solat di rumah yang lebih unik dengan penambahan pencahayaan indirect lighting.

6. Bilik solat tertutup minimalis

Reka bentuk ini sesuai untuk anda yang memerlukan ruang privasi untuk doa dan bacaan. Anda boleh menggunakan sedikit ruang di rumah anda.

Agar tidak sempit, elakkan menggunakan kabinet atau laci. Anda boleh menggunakan penyangkut kayu untuk menyimpan peralatan solat.

7. Bilik solat minimalis dengan unsur kayu

Bagi anda yang suka konsep rumah yang menggunakan bahan kayu, reka bentuk mushola ini boleh menjadi inspirasi.

Sedikit serupa dengan minimalis dan hiasan minimum gaya Jepun, ruang solat ini akan menjadi kawasan yang selesa dan meyakinkan apabila anda beribadat di sana.

8. Model ruang solat dengan tempat wuduk minimalis

Sekiranya rumah itu mempunyai tanah yang lebih besar untuk ruang solat, anda boleh melengkapkannya dengan tempat wuduk minimalis dan mihrab. Pastikan anda memberi perhatian kepada kawasan di mana wuduk terletak.

Agar tidak membasahi ruang solat, anda boleh menggunakan partition dinding antara kawasan solat dan tempat wuduk.

9. Reka bentuk bilik solat outdoor di halaman rumah

Reka bentuk ruang solat berkonsep terbuka juga boleh menjadi inspirasi anda yang seterusnya. Sekiranya anda mempunyai tanah di halaman, membuat ruang solat luar akan memberikan rasa sejuk apabila anda menyembah.

Kami mengesyorkan agar anda juga menyediakan tempat wuduk berhampiran ruang solat supaya ibadah lebih selesa.

10. Ruang solat dengan sentuhan timur tengah

Reka bentuk musola gaya minimalis tetapi moden boleh dipersembahkan dengan sentuhan gaya timur tengah.

Salah satu contoh ialah pemilihan permaidani gaya Maroko. Anda juga boleh memilih jubin dinding yang mempunyai nuansa yang sama seperti contoh di atas.

11. Ruang solat dengan siling tinggi

Jika boleh, bina ruang solat dengan siling tinggi. Silap mata ini menjadikan ruang solat minimalis di rumah dengan kawasan terhad kelihatan lebih luas.

Di samping itu, siling atau siling minimalis yang tinggi juga menjadikan bilik sejuk dan tidak tersumbat.

12. Ruang solat kecil bersatu dengan ruang tamu

Untuk memudahkan tetamu atau keluarga yang ingin menunaikan solat, anda boleh meletakkan kawasan solat terus di sebelah ruang tamu.

Untuk memastikan privasi, tambahkan partition dengan nuansa yang sepadan dengan hiasan bilik.

13. Bilik solat mini berhampiran dengan taman indoor

Sekiranya terdapat kawasan yang tidak digunakan di sekitar taman indoor, anda boleh mengubahnya menjadi ruang solat di dalam rumah. Reka bentuk ruang solat ini mempunyai konsep semula jadi yang selesa kerana berdekatan dengan taman di dalam rumah.

Untuk memberi kesan tenang, anda boleh menambah air pancut mini. Walau bagaimanapun, pastikan kebersihan kawasan ruang solat dikekalkan.

14. Bilik solat minimalis tema monokrom

Siapa yang tidak suka warna neutral ini? Selain menggunakan warna-warna sejuk dan terang, anda juga boleh membawa konsep monokrom di masjid rumah anda.

Minimalis dan kelihatan lebih luas, ya?

Penutup

Oleh itu, maklumat mengenai reka bentuk ruang solat mini di rumah. Kehadiran ruang solat di dalam rumah boleh menjadi tempat beribadat bersama dan mengajar kanak-kanak tentang nilai-nilai agama.

Bukan itu sahaja, ruang solat di rumah juga boleh menaikkan harga rumah apabila anda bercadang untuk menjual rumah kelak.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment