√ 10 Senarai Idea Deco Ruang Tamu Kecil Simple + Imej

Datuk Mail

Ruang tamu adalah bilik yang biasanya terletak di bahagian depan rumah.

Mempunyai ruang tamu minimalis dengan saiz terhad pastinya tidak menjadi masalah jika anda boleh berkeliling dan mengaturnya dengan betul.

Terdapat banyak perkara yang mesti anda lihat dan perhatikan dalam menghias ruang tamu untuk memastikan ia kelihatan luas dan lapang.

Dengan susunan yang betul, ruang tamu minimalis anda akan memberikan rasa yang selesa dan boleh membuat semua orang di dalamnya merasa seperti di rumah.

Senarai Idea Deco Ruang Tamu Kecil

1. Gunakan warna cat dinding terang

Satu idea untuk mengelilingi ruang tamu bersaiz terhad anda untuk memastikan ia kelihatan luas adalah dengan menggunakan cat dinding putih, kelabu muda, kuning air, warna neutral terang kerana ia boleh memberikan kesan bersih dan lapang.

Warna terang juga boleh digabungkan dengan warna ceria yang berani sebagai aksen bilik untuk menjadikannya kelihatan lebih meriah dan tidak membosankan.

Ruang tamu minimalis yang mempunyai warna dinding seperti ini akan memberikan rupa ruang yang lebih cerah, lebih cerah, selesa dan menyenangkan.

2. Gunakan perabot pelbagai fungsi

Perabot pelbagai fungsi adalah penyelesaian praktikal yang paling sesuai untuk mengelilingi ruang tamu minimalis yang sempit kerana ia dapat memberikan banyak penyimpanan.

Gunakan rak storan yang boleh berfungsi secara serentak sebagai pembahagi bilik. Pilih storan dengan reka bentuk yang ringan, ringkas dan minimalis supaya tidak memberikan kesan penuh, tetapi masih fleksibel dan berfungsi.

3. Tambah kehijauan dan perabot yang diperbuat daripada bahan semula jadi

Untuk memberikan rasa sejuk dan cantik di ruang tamu, gunakan perabot dengan bahan semula jadi dan juga tambah beberapa periuk tumbuhan hijau yang disusun dengan kemas dan diletakkan di sudut-sudut bilik.

Selain dapat membuat bilik sempit anda berasa lebih segar, tumbuh-tumbuhan juga boleh membantu menjadi penapis udara semulajadi, mengawal suhu udara dan memberikan rasa luaran ke ruang tamu minimalis anda.

Atau anda juga boleh menggunakan tumbuhan tiruan atau tumbuhan hiasan untuk menambah suasana hijau di ruang tamu.

Baca : √ 13 Senarai Warna Cat Luar Rumah yang Sejuk + Imej

4. Gunakan permaidani

Penggunaan permaidani sangat penting untuk bilik anda. Dengan bantuan permaidani, bilik anda akan berasa lebih hangat dan lembut.

Permaidani boleh melapisi permukaan lantai dari geseran atau kerosakan apabila objek jatuh dari meja, memberikan rasa hangat ke bilik, dan juga sebagai asas apabila anda ingin duduk.

Pada masa kini, permaidani bukan sahaja digunakan kerana fungsinya, tetapi juga dari segi estetika yang boleh menjadikan bilik anda kelihatan lebih cantik dan bergaya.

5. Gunakan cermin

Cermin dapat memberikan kesan ilusi yang boleh menjadikan bilik anda kelihatan lebih luas kerana pantulannya.

Melampirkan cermin di dinding ruang tamu minimalis mempunyai helah sendiri, yang idealnya 3/4 dari keseluruhan kawasan dinding.

Sekiranya kawasan yang dilekatkan pada cermin terlalu kecil, kesan pelepasan tidak akan kelihatan.

Cermin juga harus diletakkan di dinding terus menghadap tingkap atau terdedah kepada banyak cahaya supaya kesan pantulan dimaksimumkan.

6. Gunakan rak tinggi

Memilih untuk menggunakan rak berbentuk menegak yang lebih berfungsi akan mendapat lebih banyak ruang penyimpanan untuk mencantikkan ruang tamu kecil.

Di samping itu, pemilihan rak tinggi yang sesuai akan menjadikan ruang tamu kecil anda kelihatan lebih kemas dan lebih bergaya.

7. Manfaatkan sepenuhnya kawasan dinding

Walaupun ia mempunyai ruang tamu dengan saiz yang terhad, anda masih boleh memaparkan hiasan dinding yang kreatif dan cantik seperti bingkai, cermin, dan hiasan lain.

Anda juga boleh menambah perabot dalam bentuk rak gantung berfungsi untuk memaparkan pelbagai koleksi buku dan majalah, tumbuh-tumbuhan, atau gambar kegemaran anda.

Jangan lupa untuk menyiapkannya dengan candelier supaya bilik kelihatan lebih cantik.

Baca : √ 10 Senarai Dapur Minimalis Dapur Moden Cantik

8. Jam

Jam dinding mempunyai fungsi penting dalam kehidupan seharian. Bukan sahaja berfungsi sebagai jam tangan, tetapi juga boleh digunakan sebagai sebahagian daripada hiasan di ruang tamu minimalis anda.

Jadikan jam biasa anda yang dipasang di dinding kelihatan lebih menarik dengan meletakkannya di rak bersama-sama dengan kotak storan anda, koleksi paparan dan buku.

Pilih jam dinding dengan bentuk ringkas dan gaya moden minimalis yang sesuai dengan rupa keseluruhan bilik.

9. Laraskan saiz sofa mengikut saiz ruang tamu

Mempunyai sofa di dalam bilik kecil sering menjadi masalah kerana ia dianggap mengambil terlalu banyak ruang.

Elakkan menggunakan sofa besar kerana ia akan menjadikan ruang tamu minimalis anda berasa lebih sempit.

Pilih sofa dengan saiz yang betul jika dibandingkan dengan kawasan keseluruhan bilik dan campurkan dan padankan dengan meja dan lampu tetamu yang mempunyai rupa yang ringan untuk memberikan kesan kelegaan dan lapang.

10. Gunakan candelier ringkas

Pilih model candelier yang ringkas tetapi kontemporari. Elakkan menggunakan candelier kristal besar di ruang tamu yang sempit kerana ia akan kelihatan terpaksa.

Hanya sesuaikan warna candelier ke warna sekitarnya. Anda boleh memilih warna neutral seperti hitam atau putih jika anda berasa keliru.

Penutup

Dengan sentuhan ringkas tetapi elegan, menghias ruang tamu kecil anda boleh menjadi tempat yang selesa dan menarik bagi sesiapa sahaja yang datang melawat.

Mudah-mudahan inspirasi dari artikel ini membantu anda membuat ruang tamu impian anda sendiri!

Bagikan:

Tags

Leave a Comment