√ Senarai Model & Jenis Pagar Besi Syorkan di Malaysia

Datuk Mail

Terdapat beberapa jenis pagar yang sering digunakan, yang paling popular hari ini adalah pagar besi, ini kerana besi mempunyai hayat perkhidmatan yang lebih lama dan mempunyai kekuatan yang baik.

Besi dianggap lebih sesuai untuk kegunaan pagar kerana ia boleh bertahan selama bertahun-tahun walaupun ia dilanda perubahan cuaca.

Kini terdapat juga pilihan besi anti karat di pasaran yang sesuai untuk penggunaan pagar yang boleh anda pilih seperti yang anda perlukan.

Pagar bukan sahaja untuk menambah keindahan kediaman anda tetapi juga penting untuk keselamatan.

Pagar untuk keselamatan sangat berguna untuk menjadi penghalang antara persekitaran rumah dan bahagian luar rumah, jadi pastikan anda memilih pagar yang kuat untuk rumah anda.

Jenis Pagar Besi

1. Pagar BRC

Jenis besi BRC atau Konkrit Bertetulang British, diperbuat daripada besi konkrit dengan saiz 5 mm hingga 8 mm. Semakin tinggi pagar dibuat, semakin tebal diameter yang digunakan.

Modelnya agak mudah dan mudah digabungkan. Biasanya jenis pagar ini digunakan di kediaman yang digunakan sebagai pejabat, kerana ia mudah dan mudah dipasang sehingga sesuai untuk bangunan pejabat.

2. Pagar Stainless Steel 

Jenis pagar ini sangat popular dan sering digunakan oleh ramai orang kerana ia mempunyai rintangan karat yang sangat baik, selain pagar tahan karat mudah dibersihkan.

Penggunaan pagar tahan karat juga menjadikan kediaman kelihatan cantik, besi tahan karat yang digunakan pada pagar juga boleh digabungkan dengan jenis bahan lain.

3. Besi Hollow Galvalum

Jenis besi seterusnya untuk pagar adalah Hollow Galvalume.Mengandungi lapisan silikon, unsur besi dan salutan aluminium, menjadikan bahan ini mempunyai rintangan yang agak baik dan tidak mudah berkarat.

Walaupun ia mempunyai harga yang agak mahal, kualitinya tidak dapat dipersoalkan, semakin tinggi kualiti galvalume berongga, semakin tinggi harga jualan.

4. Pagar Plat Jalur

Mempunyai bahan keluli 2mm hingga 60mm tebal, plat jalur juga sering digunakan untuk bingkai tingkap.

Plat Jalur mempunyai kekukuhan yang agak tinggi, ini menjadikan pagar plat jalur jenis ini tahan lama dan tahan lama.

5. Pagar Vial

Jenis seterusnya ialah Vial, mengandungi bahan logam dan disalut dengan aluminium anti karat untuk menjadikannya tahan lama dan tahan lama digunakan.

Mudah untuk mengekalkan dan mempunyai harga yang agak mesra, menjadi salah satu sebab ramai orang menggunakan pagar ini.

Baca : √ 10 Senarai Idea Pintu Pagar Rumah Cantik Malaysia

6. Besi Tuang

Membuat jenis besi berikut untuk pagar lebih rumit, kerana ia mesti dileburkan bijih besi dan dibentuk mengikut saiz yang dikehendaki.

Pagar jenis ini dengan besi tuang mengandungi pelbagai bahan, dari fosforus, sulfur, mangan hingga silikon.

7. Plat Galvalum

Jenis besi seterusnya untuk pagar diperbuat daripada plat galvalume. Keluli yang mengandungi aluminium dan zink mempunyai rintangan karat yang lebih rendah.

Ia biasanya sering digunakan sebagai bumbung dan longkang. Kerana ia memerlukan penjagaan khas, ini menyebabkan bahan plat galvalume tidak sering digunakan.

8. Gypsum

Satu lagi jenis besi untuk pagar, Gypsum, mengandungi beberapa lapisan, iaitu tahan karat dan meni.

Dengan ketebalan antara 0.3 mm hingga 0.7 mm, pagar jenis ini diketahui kukuh dan boleh bertahan lama, dengan harga yang agak berpatutan dan pelbagai.

Bukan sahaja digunakan sebagai pagar, bahan ini juga digunakan secara meluas sebagai bingkai siling atau bumbung.

9. Pagar Besi Siku

Pagar ini adalah pagar yang memiliki model simple dan memiliki harga yang cukup terjangkau.

Biasanya pagar besi siku tidak terlalu tebal tapi cukup untuk menjadi pagar pembatas.

10. Besi Galvanis

Jenis besi seterusnya untuk pagar tergalvani, bahan ini mengandungi zink dengan kepekatan ketulenan yang tinggi mencapai 99.7%.

Fungsi zink sudah tentu untuk melindungi pagar, supaya tidak mudah untuk mengalami karat supaya ia boleh digunakan untuk masa yang lama.

Baca : √ Harga Upah Pasang Pagar Anti Climb

Senarai Model Pagar Besi

Model pagar besi yang unik adalah salah satu model pagar popular yang digunakan untuk melengkapkan kediaman.

Bukan sahaja kuat, bahan besi juga sangat tahan lama dan sesuai untuk semua konsep kediaman.

Nah, jika anda sedang mencari model pagar besi yang untuk anda memohon ke rumah anda, ketahui beberapa cadangan untuk anda di sini!

1. Model Pagar Besi Mendatar

Bukan sahaja pagar dengan bentuk menegak yang popular untuk digunakan di rumah, terdapat juga bentuk pagar mendatar yang mudah anda dapati, terutamanya dalam konsep minimalis atau kediaman moden.

Kemudahan proses pembuatan dan ketahanan bahan yang digunakan menjadikan pagar besi ini mudah digunakan untuk pelbagai gaya kediaman.

2. Model Pagar Besi Tempa

Tambahan pula, terdapat pagar besi tempa yang boleh anda gunakan sebagai rujukan apabila memilih model pagar rumah.

Besi tempe yang mudah dibentuk memudahkan anda mengaturnya ke dalam model pagar yang anda mahukan.

Bahan ini juga diketahui tahan terhadap semua keadaan, menjadikannya sesuai untuk digunakan untuk kediaman sedia ada di kawasan yang mempunyai cuaca yang melampau.

3. Model Pagar Besi Kontemporari

Pagar besi yang dibuat dengan model kontemporari biasanya mempunyai beberapa kombinasi warna, salah satunya berwarna hitam.

Pilihan bentuk pagar seperti dalam gambar boleh menambah rupa rumah dengan lebih tegas dan kukuh.

Bukan itu sahaja, dengan ciri-ciri yang dimiliki oleh bahan besi dapat meningkatkan nilai jualan kediaman.

Pagar besi yang kuat dan kukuh menjanjikan keselamatan dan ketahanan yang lebih baik berbanding bahan lain.

Penutup

Dengan kebolehpercayaan, keselamatan dan ketahanan yang terbukti, pagar besi kekal sebagai pilihan utama dalam memastikan perlindungan dan keselamatan yang optimum.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment