√ Jenis dan Kos Perkhidmatan Cuci Rumah di Malaysia

Datuk Mail

Kita hidup di dunia yang sentiasa berubah dan penuh dengan gangguan. Walau bagaimanapun, satu perkara yang tinggal adalah tugas harian menjaga kebersihan rumah.

Bagi sesetengah orang yang sibuk dengan kerja, mendapatkan perkhidmatan pembersihan rumah mungkin idea yang baik kerana menjaga kebersihan rumah memerlukan banyak masa dan tenaga.

Pekerja pembersihan profesional boleh membantu menyedut, memoping dan mengelap kotoran yang telah terkumpul selama bertahun-tahun.

Dalam maklumat ini, kami akan meneroka jenis perkhidmatan cuci rumah, harga perkhidmatan cuci rumah, dan faedah perkhidmatan cuci rumah.

Jenis Perkhidmatan Cuci Rumah

Mungkin anda berfikir, mengapa perlu membayar pembersih atau pembantu rumah jika boleh lakukan sendiri.

Selain menjimatkan masa anda, pembersih profesional menawarkan pelbagai perkhidmatan tambahan selain daripada menyapu lantai.

Berikut adalah beberapa perkhidmatan lazim yang ditawarkan:

  • Vakum
  • Menyapu dan mop lantai
  • Membuang sampah
  • Membersihkan habuk
  • Membersihkan permukaan perkakas dapur, kaunter, dan kabinet dapur
  • Membersihkan tombol pintu dan lekapan cahaya
  • Membersihkan tandas, sinki, tab mandi, dan/atau pancuran mandi
  • Membersihkan tingkap

Sekiranya anda memerlukan pembersihan yang lebih teliti, lebih baik anda meminta sebut harga dari syarikat pembersihan.

Jika anda mahu pekerja pembersihan rumah menyediakan peralatan mereka sendiri seperti mop, sweepers, pembersih vakum, sabun, detergen, span, berus, kain lap, baldi, dan tong sampah, mereka mungkin mengenakan bayaran tambahan.

Kos purata untuk membekalkan peralatan pembersihan adalah sekitar RM30 setiap sesi, tanpa mengira tempoh sesi.

Harga Perkhidmatan Cuci Rumah

Harga pembersihan rumah berbeza-beza bergantung kepada berapa lama dan seberapa besar rumah anda.

Biasanya, semakin lama tempoh pembersihan dan semakin besar saiz rumah, bayaran akan lebih tinggi. Kos bagi perkhidmatan pembersihan rumah boleh dijangka antara RM66 hingga RM1,427.

Baca : √ Jenis CCTV & Kos Pasang Cctv Di Rumah

Faedah Perkhidmatan Cuci Rumah

Sesetengah orang yang sibuk dengan aktiviti harian, hampir tidak ada masa untuk menjaga rumah. Perkhidmatan cuci rumah adalah penyelesaian yang bijak dan sesuai.

Kenapa pula? Perkhidmatan ini disokong oleh kemajuan teknologi supaya pelanggan dapat menemuinya dengan mudah di internet.

Di samping itu, perkhidmatan cuci rumah ini mempunyai banyak kelebihan yang tidak boleh dilepaskan.

1. Cepat dan berkesan

Anda tidak perlu datang ke pejabat ejen pengedaran perkhidmatan cuci rumah. Anda hanya memerlukan telefon pintar atau komputer riba dan rangkaian internet untuk memesan perkhidmatan ini.

Lawati laman web pembekal perkhidmatan atau aplikasi perkhidmatan cuci rumah, buat permintaan, kemudian bayar. Benar! Anda hanya perlu menunggu kakitangan perkhidmatan datang ke tempat anda.

2. Penjimatan kos dan buruh

Jika anda hanya memerlukannya untuk hari tertentu, anda hanya akan membayar perkhidmatannya untuk notis seketika.

Apabila anda memesan perkhidmatan pembersihan rumah selama 2 jam, maka itulah yang anda bayar. Tiada kos tambahan seperti anda menyewa pembantu rumah.

Penjimatan tenaga adalah faedah yang paling ketara dalam perkhidmatan pembersihan rumah.

Tidak perlu bersusah payah lagi dalam membersihkan rumah, tidak perlu mengorbankan tenaga anda, terutamanya apabila terdapat keutamaan kerja lain.

3. Ketelusan kos

Manfaat seterusnya perkhidmatan pembersihan rumah adalah bahawa bakal pelanggan dapat mengetahui jumlah harga melalui yuran standard dari penyedia perkhidmatan.

Piawaian ini dibuat berdasarkan skop dan tempoh kerja. Jadi, anda akan tahu dengan tepat asal usul dana yang anda bayar.

4. Lebih selesa

Penyedia perkhidmatan pembersihan profesional dengan jelas meletakkan kakitangan yang benar-benar terlatih dan kompeten untuk memastikan kualiti kerja. Anda tidak akan kecewa kerana rumah itu benar-benar bersih tanpa rumit.

Kerana waktu kerja menyesuaikan diri dengan keperluan pengguna, anda boleh memilihnya dengan selesa.

Rumah yang bersih tanpa meletihkan diri anda membersihkan, jelas menjadikan lebih produktif.

5. Jaminan Peralatan dan Produk

Salah satu kelebihan perkhidmatan pembersihan rumah ialah mereka mempunyai peralatan dan produk pembersihan yang dijamin selamat dari segi alam sekitar. Untuk itu anda tidak perlu bersusah payah mencari produk terbaik.

Mereka juga mempunyai banyak alat khas untuk dapat membersihkan kotoran kotor yang degil di tempat yang sukar dicapai.

Malah produk ini sangat selamat untuk sesiapa sahaja kerana ia tidak menyebabkan alahan.

6. Butiran Bersih Maksimum

Ini adalah kelebihan yang paling penting jika menggunakan perkhidmatan pembersihan profesional adalah bahawa mereka tahu dengan tepat bahagian rumah mana yang perlu diperhatikan.

Pakar-pakar ini akan membersihkan sudut yang paling sukar di rumah anda sehingga mereka benar-benar bersih.

Penutup

Dengan mengambil kira pelbagai faktor yang mempengaruhi kos pembersihan rumah, adalah penting bagi pemilik rumah untuk membuat keputusan yang bijak bagi memastikan kebersihan rumah mereka dijaga dengan baik tanpa menanggung terlalu banyak beban kewangan.

Dengan perkhidmatan yang sesuai dan berpatutan, pemilik rumah dapat menikmati keselesaan dan ketenangan fikiran, sambil menjaga rumah mereka ke tempat yang bersih dan selesa untuk didiami.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment