√ Senarai Harga Plywood Lengkap Terkini

Datuk Mail

Bahan Plywood sering dijumpai sebagai bahan binaan. Harganya agak murah menjadikannya masih popular di kalangan orang ramai.

Bagi mereka yang tidak tahu apa Plywood, Plywood adalah bahan yang diperbuat daripada kayu yang diproses dalam bentuk papan. Triplex atau multiplex adalah sebutan yang paling biasa di Indonesia.

Bahan untuk membuat papan lapis adalah kepingan kayu nipis. Proses pengeluaran adalah dengan mengatur kepingan kayu nipis yang disusun dalam beberapa lapisan dan terpaku.

Oleh itu, jangan terkejut jika ia juga dipanggil papan lapis. Kemudian melalui proses mendesak untuk melekatkannya bersama-sama.

Jenis kayu yang digunakan biasanya sengon, pain, dan kayu sungkai. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai papan lapis, berikut adalah penjelasan penuh.

Apa itu Plywood

Plywood atau multiplex adalah papan lapis yang terdiri daripada gabungan lapisan bijirin kayu dan kulit.

Yang kemudiannya disusun dengan lapisan di permukaan luar yang lebih kuat jika dibandingkan dengan lapisan tengah. Dengan tujuan mengurangkan tekanan pengembangan dan lenturan.

Bahan papan lapis ini paling sering digunakan dalam bahan binaan, selain harga murah papan lapis ini selain berpatutan, kayu ini mempunyai banyak fungsi.

Secara amnya, lapisan kayu akan disusun dan dilekatkan bersama dengan melintasi satu sama lain untuk membentuk sudut 90 darjah antara lapisan.

Baca : √ Senarai Ciri & Harga Kayu Cengal

Harga Plywood

Plywood adalah bahan yang agak mesra poket. Begitu ramai orang menggunakannya.

Harga Plywood sebenarnya bergantung kepada jenis dan saiznya. Di pasaran biasanya boleh didapati papan lapis dengan saiz 120×240 cm.

Varian ketebalan juga pelbagai. Bermula dari 6 mm, 9 mm, 12 mm, 15mm, 18mm, hingga 24 mm. Berikut adalah harga terkini Plywood:

Jenis Papan LapisKetebalan (mm)Harga (per lembar)
Albasia 3 mm3mmRM17
Albasia 18 mm18mm
RM88
Super UTY 3 mm3mm
RM19
Super UTY 18 mm18mm
RM78
MC 6 mm6mm
RM25
MC 18 mm18mm
RM67

Jenis Plywood

Papan lapis mempunyai beberapa jenis yang dibezakan oleh bahan mentah kayu pepejal yang digunakan dalam pembuatannya dan salutan khas digunakan pada permukaannya.

Berikut adalah beberapa jenis papan lapis yang dijual di pasaran.

1. Jenis Plywood Biasa

Jenis papan lapis biasa tidak mempunyai salutan khas di permukaan. Papan lapis sering digunakan sebagai bahan untuk membuat perabot.

Terdapat beberapa jenis papan lapis biasa di pasaran. Di antaranya adalah gred tempatan, gred UTY, gred UTY lebih baik, BB atau CC, dan tindanan lebih baik.

Agar bahan papan lapis biasa menjadi lebih tahan lama dan kalis air, anda juga boleh menambah salutan HPL di permukaan.

2. Jenis Film Face Plywood

Film face plywood adalah sejenis papan lapis atau papan lapis yang menggunakan bahan fenolik dan kemudian ditekan menggunakan tekanan dan suhu tertentu.

Di permukaan jenis ini tiga kali ganda terdapat lapisan yang tahan air. Bilangan lapisan filem muka papan lapis boleh mencapai 10 lapisan.

Sifat kalis airnya menjadikan papan lapis jenis ini digunakan sebagai acuan, dinding rumah, dan lantai.

3. Polyresin Plywood

Polyresin Plywood adalah sejenis multiplex yang dibuat dengan menggunakan lapis jernih dan disalut dengan resin di atas.

Selepas pengerasan, lapisan akan muncul di permukaan papan lapis. Tidak seperti filem muka papan lapis yang mempunyai 10 lapisan. Polyresin Plywood ini terdiri daripada 6 lapisan.

4. Melamin Face Plywood

Melamin Face Plywood adalah sejenis multiplex yang mempunyai lapisan melamin di permukaannya. Biasanya terdapat motif pada lapisan permukaan.

Tetapi pilihan motif masih sangat terhad. Papan lapis muka melamin digunakan secara meluas sebagai bahan untuk membuat meja belajar, rak dapur dan lain-lain.

Ciri-ciri Kayu Plywood

Plywood mempunyai beberapa ciri yang menjadikannya pilihan yang popular dalam pelbagai aplikasi. Secara umum, ciri-ciri bahan Plywood adalah seperti berikut.

  1. Tidak mudah bengkok: Papan lapis mempunyai kekuatan dan ketumpatan yang baik, jadi ia menahan tekanan dan pengembangan yang ketara.
  2. Lebih tahan cuaca: Papan lapis mempunyai ketahanan terhadap perubahan cuaca, air, dan kelembapan, menjadikannya pilihan yang baik untuk kegunaan luaran.
  3. Mudah dibentuk: Papan lapis mudah dibentuk dan berfungsi, jadi ia boleh digunakan dalam pelbagai jenis projek pembinaan dan pembuatan perabot.
  4. Kelebihan ketumpatan: Papan lapis mempunyai ketumpatan yang baik, jadi ia boleh menahan skru dan kuku lebih baik daripada bahan lain seperti MDF atau papan zarah.

Kegunaan Plywood

Pada asasnya, penggunaan papan lapis adalah untuk penggunaan bahan binaan yang digunakan ini bergantung kepada jenisnya.

Papan lapis struktur biasanya digunakan untuk lantai, rasuk, acuan, dan panel. Untuk papan lapis luaran biasanya digunakan untuk bahagian luar rumah.

Seperti kot permukaan pintu atau dinding pelapis. Papan lapis dalaman digunakan untuk perabot, siling bumbung, dan panel dinding.

Pada asasnya, papan lapis atau multiplex mempunyai pelbagai fungsi. Jadi ia sangat fleksibel dalam kegunaannya.

Penutup

Dengan pelbagai faktor yang mempengaruhi harga Plywood, memahami dinamik pasaran dan kualiti produk adalah kunci untuk membuat keputusan pembelian yang bijak.

Dengan perkembangan industri pembinaan, memahami harga Plywood menjadi semakin penting bagi perniagaan dan pengguna.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment