√ 14 Idea Deco Dapur Rumah Flat Kos Rendah + Imej

Datuk Mail

Membina sebuah bilik kecil adalah cara yang bijak untuk menjimatkan wang, terutamanya jika anda mempunyai tanah yang terhad.

Ini kerana kebanyakan pembangun rumah kini menawarkan rumah-rumah dengan reka bentuk minimalis.

Namun, walaupun dapur yang dibina kecil, dengan penyesuaian yang betul dan perancangan yang baik, anda masih boleh menggunakannya sepenuhnya. Baik dari segi fungsi mahupun penampilan.

Jom tengok senarai di bawah yang merupakan idea deco dapur rumah flat kos rendah yang boleh dipertimbangkan.

Besi Penyangkut

Untuk deco dapur rumah flat, penyangkut kuali atau besi penyangkut boleh digunakan untuk menyusun mangkuk yang kerap digunakan.

Menggantung barangan dapur dapat menjimatkan ruang penyimpanan dalam kabinet. Penggantung lebih murah daripada mengubah saiz kabinet kepada yang lebih besar.

Menggunakan Warna Yang Sesuai

Warna seperti putih, kelabu, merah, dan biru memberi kesan yang berbeza kepada dapur.

Warna merah boleh menjadikan dapur lebih elegan, manakala warna cerah seperti putih mencipta suasana yang ceria.

Penggunaan Troli

Anda boleh menggunakan troli ini sebagai tempat penyimpanan untuk balang makanan, rempah dapur, buah-buahan, perkakas makan dan minum, malah pemegang yang anda juga boleh gunakan untuk menggantung serbet atau apron.

Selain berguna sebagai rak penyimpanan tambahan, troli ini juga boleh membawa sentuhan hiasan di dapur anda.

Baca : √ 10 Senarai Dapur Minimalis Dapur Moden Cantik

Rak Perasa Besi

Untuk meletakkan rempah dapur berbentuk botol, anda boleh membuat rak rempah dari bahan besi sebagai pilihan yang tepat untuk mencipta kesan minimalis dan elegan.

Pilih hitam untuk seterika rak. Warna hitam ini memberikan kesan elegan kepada visual dapur anda.

Letakkan rak rempah ini berhampiran dapur, supaya kemudian anda tidak perlu bersusah payah semasa memasak.

Kitchen Set Pelbagai Fungsi

Dapur merupakan bilik penting dalam rumah yang perlu berfungsi dengan baik, walaupun mungkin mempunyai ruang yang terhad.

Untuk mengatasi masalah itu, kitchen set pelbagai fungsi adalah pilihan terbaik. Ia menyediakan unit perabot moden seperti kabinet, laci, dan rak terbuka dalam satu unit.

Kitchen set ini juga sering dilengkapi dengan peralatan dapur seperti dapur terbina dalam, ketuhar, peti sejuk, dan sinki, menyediakan keperluan lengkap walaupun dalam ruang yang terhad.

Reka Bentuk Dapur Terbuka

Dapur terbuka atau Open Kitchen adalah pilihan yang sesuai untuk ruang kecil. Konsep ini tidak mempunyai penghalang dengan bilik lain, contohnya ruang makan atau ruang keluarga.

Ia mencipta suasana yang tidak formal dan keakraban peribadi dengan memberikan kebebasan bergerak, udara yang segar, dan pencahayaan yang baik.

Reka bentuk Open Kitchen juga boleh disesuaikan dengan pelbagai konsep dalaman seperti minimalis, klasik, Scandinavia, tropika, dan lain-lain.

Menggunakan Bakul Rotan

Bakul rotan adalah pilihan bijak untuk menyimpan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam dapur. Selain menjimatkan ruang, ia membuat dapur lebih teratur dan mudah dicari.

Dengan reka bentuk yang menarik, ia juga memudahkan penyimpanan barang dapur secara efisien dan menawan.

Balang Telus

Anda boleh menggunakan balang kecil untuk menyimpan perasa serbuk, manakala balang sederhana digunakan untuk menyimpan pastri.

Sementara itu, balang besar lebih banyak digunakan untuk menyimpan bekalan pasta, bijirin, tepung, gula, atau kopi tanah.

Anda juga boleh meletakkan label penulisan yang sesuai di permukaan balang lutsinar untuk memudahkan anda mencari bahan-bahan dan perasa yang diperlukan semasa memasak.

Baca : √ 9 Senarai Deko Dapur Rumah Kampung Cantik

Dapur Letter L

Dalam dapur kecil, pilihan hiasan Letter L bagus. Reka bentuk Letter L meningkatkan fungsi ruang. Anda boleh meletakkan dapur atau ketuhar di satu sisi dan peralatan atau sinki di sisi lain.

Rak gantung dan kabinet bawah boleh dipasang. Hiasan warna dan konsep menyeluruh meningkatkan estetika dapur.

Hanging Wall Decor

Idea hiasan estetik ini dijamin memberi kesan artistik kepada dapur anda. Anda boleh memasang hiasan dinding gantung, seperti lukisan, topeng, macrame, dan sebagainya.

Seperti contoh imej visual di atas, anda boleh memasang lukisan rempah ratus, buah-buahan, cawan kopi dan pelbagai peralatan dapur estetik di dinding dapur.

Di samping itu, anda juga boleh memaparkan bingkai foto yang mengandungi tulisan atau petikan yang sepadan dengan tema dapur, anda tahu!

Candelier Yang Unik

Pada masa ini, terdapat banyak reka bentuk lampu unik yang boleh anda pilih dan anda boleh sesuaikan untuk dapur anda.

Penggunaan reka bentuk candelier unik ini akan menambah suasana baharu dan menjadi hiasan yang sesuai untuk dapur gaya minimalis. Penggunaan candelier ini juga tidak akan mengganggu ruang dapur.

Rak Dinding gaya Jepun

Reka bentuk ini juga sesuai untuk bilik-bilik kecil seperti dapur yang tidak terlalu luas. Hiasan dapur yang sesuai dan mengikut gaya Japandi adalah rak dinding yang langsing dan ringkas yang diperbuat daripada bahan kayu.

Gabungan dinding putih tipikal gaya Scandinavia dan warna kayu di rak gantung khas gaya Jepun menjadikan dapur anda kelihatan sangat menawan

Bakul Gantung

Idea hiasan dinding dapur bakul gantung rotan ini bukan sahaja menjadikan dapur kelihatan lebih cantik, tetapi juga berfungsi.

Anda boleh menggunakannya sebagai bekas penyimpanan untuk buah-buahan atau sayur-sayuran segar. Jika anda lebih suka rasa minimalis moden, anda boleh memilih bakul yang diperbuat daripada bahan wayar ram.

Wood Tray

Dulang ini sangat pelbagai fungsi, selain menghidangkan minuman, anda boleh menggunakannya untuk hiasan dapur.

Kewujudan dulang kayu ini pastinya memudahkan anda mengatur cawan, piring, dan teko kecil. Pilih dulang daripada bahan kayu berkualiti supaya ia boleh digunakan untuk masa yang lama.

Penutup

Deko dapur rumah flat yang kecil ini menunjukkan bagaimana dekorasi kediaman boleh dihasilkan dalam ruang yang terhad.

Dengan dapur kecil, terdapat kelebihan tersendiri yang menjadikannya istimewa berbanding dapur biasa. Semoga perkongsian ini memberi inspirasi untuk menghias dapur rumah flat anda.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment