√ 8 Senarai Plan Rumah 5 Bilik Kos Rendah

Datuk Mail

Mempunyai rumah dengan banyak bilik akan memudahkan anda menguruskan privasi setiap ahli keluarga.

Malah, walaupun untuk keluarga yang mempunyai dua orang anak, idea pelan rumah 5 bilik tidur berikut boleh menjadi inspirasi bagi keluarga yang mempunyai sejumlah besar ahli.

Dengan pertambahan bilangan bilik, ini bermakna ia juga akan mewujudkan lebih banyak dinding pembahagi di dalam rumah supaya bilik kelihatan sesak.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna anda tidak boleh membuat rumah yang selesa untuk tinggal di dalamnya, anda tahu!

Nah, di sini kami akan berkongsi beberapa contoh pelan rumah 5 bilik tidur terkini tahun ini yang boleh anda tiru.

1. Plan Rumah Minimalis Saiz 15×25 Meter 5 Bilik Tidur 2 Tingkat

Ini adalah reka bentuk pelan lantai dengan 5 bilik tidur, 2 bilik tidur di tingkat 1 bangunan dan 3 bilik tidur lain di tingkat 2 bangunan.

Bilik tidur utama agak luas dengan lebar 8.5 meter dan panjang belakang 4.5 meter, kawasan bilik tidur utama juga dilengkapi dengan berjalan kaki di kawasan almari dan bilik mandi besar berukuran 3×3.5 meter.

Selain bilik tidur utama di tingkat dua, terdapat juga dua bilik tidur lain yang mempunyai saiz 3×5 meter setiap satu. Pelan rumah ini juga dilengkapi dengan kolam renang di bahagian belakang bangunan.

2. Plan Rumah tingkat 2, dengan 5 bilik

Plan rumah ini juga menyesuaikan diri dengan tanah sedia ada. Jika tanah itu tidak terlalu besar maka kita boleh membina rumah tingkat.

Untuk tingkat pertama kita boleh meletakkan bilik tidur dengan jumlah 3 bilik, manakala untuk tingkat 2 kita boleh mempunyai 2 bilik dan 1 bilik mandi

3. Plan Rumah 5 Bilik Tidur dengan penambahan carport

Untuk tingkat pertama yang terdiri daripada bilik berfungsi dan ditambah dengan 2 bilik. Di samping itu, terdapat juga dapur, ruang tamu dan ruang makan.

Kemudian terdapat juga carport luas yang boleh mengapungkan 2 kereta. Bagi tingkat 2, ia terdiri daripada 3 bilik dengan penambahan 1 bilik mandi dan ruang untuk berehat.

4. Plan Rumah Moden 5 Bilik Tidur

Plan ini juga terdiri daripada 2 tingkat. Tingkat pertama terdiri daripada 3 bilik, dan 2 lagi bilik berada di tingkat atas. Untuk seluruh bilik, anda harus menggunakan cat putih dan digabungkan dengan warna gelap.

Sementara itu, untuk penggunaan lantai, ia menggunakan warna kayu untuk memberikan kesan yang lebih hangat.

Baca : √ 11 Senarai Design Rumah Simple & Cantik

5. Plan Rumah 5 Bilik Tidur 1 Mushola

Pada rancangan itu, ruang solat terletak di sebelah taman di belakang rumah. Tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok di sana akan menjadikan suasana ruang solat berasa lebih segar.

Sekiranya sempadan ruang solat dan taman menggunakan kaca, tempat ibadat ini akan mendapat pencahayaan semula jadi pada siang hari. Jadi, ia boleh menjimatkan tenaga pada siang hari.

Saiz ruang solat ini tidak terlalu besar, atau terlalu kecil. Rupa-rupanya, ia sesuai dengan tiga hingga empat jemaah, jadi anda dan keluarga anda boleh berdoa bersama.

6. Plan Rumah 5 Bilik Tidur 1 tingkat

Walaupun ia terdiri daripada 1 tingkat, penempatan bilik-bilik ini agak kemas dan baik. Dalam reka bentuk ini, warna dominan adalah putih dan terang.

7. Plan Rumah 5 Bilik Tidur yang Elegan

Terdiri daripada 1 tingkat dengan warna coklat dan putih dominan menambah kesan yang elegan dan hangat.

Susun atur rumah 5 bilik ini kelihatan betul dan tidak menjadikan rumah terlalu lusuh walaupun ia mempunyai banyak sekatan.

8. Pelan Reka Bentuk Rumah 5 Bilik Tingkat 2

Dengan 5 bilik ia mempunyai bilik mandi dan lain-lain dan untuk taman depan dan belakang rumah juga agak luas.

Penutup

Dengan pelan rumah 5 bilik tidur ini yang direka dengan kos yang rendah, anda boleh mewujudkan persekitaran yang selesa dan berfungsi tanpa mengorbankan kualiti.

Mudah-mudahan, artikel ini telah memberikan inspirasi untuk merancang rumah impian anda tanpa menimbang bajet.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment