√ 12 Senarai Reka Bentuk Rumah Moden Kos Rendah

Datuk Mail

Di Malaysia, terdapat pelbagai jenis reka bentuk rumah. Rumah minimalis adalah pilihan popular di kalangan ramai, terutamanya untuk keluarga baru kerana ia sesuai dan kos membina rumahnya tidak terlalu tinggi.

Jika anda berminat untuk membangunkan rumah minimalis yang moden dengan kos yang rendah, kami akan kongsikan beberapa contoh reka bentuk yang boleh anda rujuk.

Reka Bentuk Rumah Dengan Taman

Rumah minimalis ini meskipun kecil, tetapi dapat memenuhi keperluan keluarga dengan baik.

Dengan reka bentuk yang teratur, rumah moden ini dilengkapi dengan semua kemudahan, termasuk ruang tamu, ruang makan, dapur, dan dua bilik tidur yang selesa.

Tidak hanya itu, rumah ini juga memiliki taman depan dan belakang yang terpadu dengan dapur. Di bahagian depan, terdapat carport minimalis untuk kenderaan.

Reka Bentuk Rumah Dengan Kolam Renang

Tanah yang terhad tidak semestinya menghalang anda dari membina kolam renang. Dengan susun atur yang bijak, anda masih boleh mempunyai kolam renang sendiri di rumah, seperti dalam reka bentuk ini.

Kolam renang di bahagian belakang rumah dapat menambah keselesaan. Tambahan pula, rumah ini mempunyai 2 tingkat dengan carport untuk 2 kereta. Bahagian carport disatukan dengan taman mini untuk kecantikan semula jadi.

Reka Bentuk Rumah dengan Veranda

Reka bentuk rumah minimalis 2 bilik tidur ini dilengkapi dengan teres, jadi anda mempunyai kawasan melepak luaran yang selesa. Tanpa putus, terdapat dua kawasan lapang sekaligus di dalam rumah.

Satu bilik boleh diakses dari bilik dan ruang makan, manakala satu lagi adalah teres kecil di bilik tidur yang lain.

Kita dapat melihat bahawa kediaman kecil dapat menampung banyak ruang, selagi anda berhati-hati dalam membahagikan setiap kawasan.

Baca : √ 8 Senarai Plan Rumah 5 Bilik Kos Rendah

Reka Bentuk Rumah 2 Tingkat

Rumah minimalis sangat diminati oleh pasangan baru kerana dianggap sangat sesuai. Rumah teres moden 2 tingkat ini mampu menampung 5 – 8 orang keluarga.

Tingkat 1 mempunyai dua bilik tidur, dua bilik mandi, dapur, carport, taman depan, kebun belakang, dan ruang tamu.

Manakala di tingkat atas terdapat dua bilik tidur, satu bilik mandi, dan ruang keluarga. Untuk keserasian, tangga minimalis boleh digunakan.

Reka Bentuk Rumah Minimalis 2 Bilik Tidur dengan 1 Carport

Memiliki kereta persendirian? Jika ya, anda mesti meletakkan carport di hadapan rumah. Dalam reka bentuk rumah ini terdapat sebuah carport di halaman depan.

Dalam pelan rumah minimalis 2 bilik tidur ini, dapur dibuat tanpa mempunyai partition dengan ruang makan. Kemudian, bilik tidur kedua, yang terletak di sebelah bilik mandi, juga dibuat lebih kecil.

Jadi, bilik tidur sesuai untuk katil untuk satu orang. Sementara itu, bilik tidur utama dibuat di sebelah bilik tidur kecil.

Reka Bentuk Rumah Lantai Kayu

Rumah teres 1 tingkat moden sesuai untuk pasangan muda tanpa anak dengan susun atur yang teratur. Bilik tidur yang luas memberikan keselesaan untuk aktiviti dalaman.

Reka bentuk minimalis ini menampilkan lantai kayu yang memberi kesan hangat. Lebihkan tingkap besar untuk cahaya semulajadi dan ruang yang lebih luas terlihat.

Reka Bentuk Rumah Ringkas dengan Jenis 45

Rumah yang mempunyai harga yang agak murah boleh didapati dengan jenis 45. Biasanya jenis 45 ini mempunyai saiz 6×7.5 m dan dibina di atas tanah yang mempunyai keluasan 96 m.

Secara umum, jenis rumah mudah ini sesuai untuk keluarga yang mempunyai 2 anak, kerana ia hanya mempunyai 2 hingga 3 bilik. Supaya rumah ini boleh kelihatan elegan, maka anda boleh memilih warna cat yang kelihatan menawan.

Sudah tentu, warna cat boleh disesuaikan dengan citarasa anda dan juga konsep reka bentuk rumah anda.

Reka Bentuk Rumah dengan Jenis 36

Siapa sangka, rumah dengan jenis 36 boleh kelihatan lebih elegan dan kelihatan selesa.

Rumah jenis ini memang sesuai untuk diduduki dengan keluarga kecil. Sudah pasti bahawa jenis rumah mudah ini mempunyai kos yang rendah. Ini dapat dilihat dari kawasan rumah yang sesuai untuk diduduki keluarga.

Supaya rumah anda boleh kelihatan lebih elegan, maka anda boleh menambah dinding yang diperbuat daripada batu. Kemudian anda juga boleh menambah cat rumah yang mempunyai warna lembut.

Reka Bentuk Rumah dengan Saiz 6×9

Sebuah rumah yang mempunyai konsep minimalis memang boleh kelihatan lebih elegan, anda tahu. Adakah anda tahu lagi, jika rumah bersaiz 6×9 ini dicari oleh orang ramai?

Selain konsep yang kelihatan lebih mewah, rumah ini juga mempunyai 3 bilik tidur di hanya 1 tingkat. Tidak menghairankan, kelebihan seperti ini memang menjadi sasaran ramai orang.

Lebih-lebih lagi, ditambah dengan kos yang agak rendah, yang menjadikan rumah ini sangat memerlukan.

Reka Bentuk Rumah Moden, Tetapi Masih Berjimat

Rumah yang elegan tidak jauh dari moden. Pada masa ini, terdapat banyak orang yang mempunyai rumah dengan reka bentuk moden.

Ambil mudah, anda masih boleh mempunyai rumah dengan gaya moden dan kos yang lebih menjimatkan. Kewujudan konsep moden sememangnya boleh digunakan semua jenis rumah.

Untuk menjadikan reka bentuk rumah kelihatan lebih moden, maka anda boleh menambah dinding bata yang terdedah dan lebih banyak bukaan, yang boleh menjadikan rumah anda lebih cerah.

Reka bentuk Minimalis Semulajadi Rumah Sederhana

Adakah anda tahu, bahawa sebuah rumah sederhana masih boleh kelihatan elegan membawa konsep reka bentuk minimalis semulajadi? Anda boleh membina rumah dengan kos rendah jika anda memilih konsep reka bentuk ini.

Reka bentuk minimalis boleh dicampur dengan gaya semula jadi kerana pemilihan bahan yang betul dekat dengan alam semula jadi.

Anda boleh menambah sentuhan kayu atau batu semula jadi ke bahagian luar rumah anda.

Rumah Ringkas dengan Reka Bentuk Minimalis Kontemporari

Reka bentuk rumah minimalis mampu memberikan kesan yang seimbang, antara kos yang agak rendah dan keindahan yang diperolehi. Konsep reka bentuk seperti ini membuatkan ramai orang menyukainya.

Untuk menjadikan rumah anda kelihatan lebih elegan dan mewah, anda boleh menambah bahan atau perabot yang boleh mewujudkan kesan kemewahan.

Jangan lupa menggunakan warna cat yang memaparkan kesan yang elegan. Jika anda masih keliru tentang memilih warna cat, maka anda boleh memilih warna neutral.

Penutup

Membina rumah memerlukan pertimbangan yang teliti. Bukan itu sahaja, anda juga perlu menyediakan belanjawan yang mencukupi.

Adalah lebih baik jika anda memilih jenis rumah dengan kos rendah dan mengikut keupayaan anda.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment