√ Senarai Harga & Jenis Tingkap Rumah Moden

Datuk Mail

Tingkap rumah adalah komponen penting dalam struktur rumah. Fungsinya adalah sebagai sumber cahaya dan juga peredaran udara (pengudaraan).

Lebih daripada itu, tingkap juga merupakan elemen hiasan dalaman dan luaran rumah.

Memilih model tingkap mestilah berdasarkan pertimbangan yang baik, contohnya untuk tingkap bilik anda harus menggunakan tetingkap dengan saiz yang lebih besar.

Bilik tidur adalah kawasan di mana untuk berehat, tentu saja, keselesaan mesti diutamakan. Dengan tingkap bersaiz lebih besar akan memberikan pencahayaan maksimum dan juga peredaran udara yang baik.

Sebagai tambahan kepada model tingkap yang mesti ada pertimbangan dalam proses memilih tetingkap adalah bahan tetingkap.

Senarai Jenis Tetingkap Rumah Moden

1. Tingkap Jenis Awning/Top Hung

Tingkap awning digunakan biasanya di bilik air atau tempat tinggi. Ia dibuka ke luar dari bawah untuk berikan udara segar kepada bilik. Bentuknya menyerupai atap, melindungi daripada hujan dan debu.

Kebanyakan rumah di Malaysia menggabungkan tingkap top hung ini dengan tingkap jenis casement untuk udara yang baik.

2. Tingkap Jenis Casement

Tetingkap ini adalah di mana tetingkap casement adalah kerana ia menggunakan engsel casement. Tetingkap ini sangat unik, kerana apabila kedudukan tetingkap ditutup, engsel tidak akan kelihatan.

Model tingkap ini sesuai untuk anda gunakan sebagai tingkap bilik tidur, tingkap utama, tingkap ruang tamu, tingkap dapur dan beberapa bilik lain.

3. Tingkap Jalousie/Louvre

Tingkap rumah kampung tradisional sering kali menggunakan tingkap jenis jalousie atau dikenali sebagai tingkap nako. Jalousie adalah perkataan Perancis yang bermaksud menahan pandangan.

Tingkap ini menggunakan bilahan cermin yang melindungi privasi penghuni daripada pandangan luar. Selain itu, posisi cermin yang bersudut membantu melindungi rumah dari hujan lebat.

4. Tingkap Sudut

Tingkap sudut semakin popular dalam reka bentuk rumah moden di Malaysia. Satu unit tingkap sudut menggabungkan dua bingkai pada sudut dinding rumah.

Ia ideal untuk melihat pemandangan luar, terutamanya jika ada landskap laman yang indah. Dari segi hiasan dalaman, tingkap sudut menambah suasana gah dan mewah pada rumah.

Penggunaan tingkap ini meningkatkan nilai estetika rumah dari luar dan dalamannya.

5. Tingkap Glass Block

Walaupun jarang ditemui, tingkap glass block pernah popular di Malaysia. Ia membolehkan cahaya semulajadi masuk tetapi menjaga privasi. Namun, dengan kehadiran frosted glass, penggunaannya semakin berkurangan.

Selain dipasang dekat pintu masuk, glass block juga digunakan di bilik mandi untuk sentuhan mewah.

6. Tingkap Bay

Tingkap bay dibina dengan sekurang-kurangnya 3 tingkap yang bersambung pada sudut. Ia mencipta panorama menarik dan memberikan cahaya serta udara yang baik kepada rumah.

Pemilik rumah yang memilih tingkap jenis ini sering menggunakan ruang ekstra untuk bersantai atau memasang rak penyimpanan buku atau barang.

7. Tingkap Kaca Mati / Picture Window

Tingkap aluminium mati atau juga dipanggil tingkap kaca mati adalah tingkap yang tidak boleh dibuka.

Tingkap kaca mati ini biasanya digunakan sebagai partition bilik dan juga sebagai tingkap di dalam bilik tertentu yang tidak memerlukan peredaran udara dari luar.

Tingkap kaca aluminium mempunyai kelebihan utama bahawa mereka boleh mengekalkan suhu bilik dengan baik dan boleh mengeluarkan bunyi dengan baik.

8. Tingkap Lipat

Tingkap lipat terdiri daripada beberapa bidai yang boleh dilipat, terdapat sekurang-kurangnya 3 daun kerana jika hanya dua daun harus menggunakan tingkap casement aluminium.

Terdapat satu lokasi yang sepadan dengan tingkap model lipat, iaitu lokasi dapur, bilik dapur yang direka seperti kafe dengan meja bar di luar boleh menggunakan tingkap lipat sebagai pembahagi bilik.

9. Tingkap Busur

Kerana bentuknya adalah separuh bulatan, ia juga dipanggil tetingkap busur, kerana ia serupa dengan anak panah.

Model tetingkap busur ini bergantung kepada bilangan tingkap yang digunakan. Setiap tetingkap disambungkan dengan siaran penyambung supaya sudut tetingkap boleh dilaraskan.

10. Tetingkap Skylight

Tingkap jenis seterusnya adalah tingkap skylight, tingkap skylight ini dipasang di atas bumbung atau siling sebagai pencahayaan bilik.

Model tingkap ini sering digunakan untuk bilik-bilik tertentu yang memerlukan lebih banyak pencahayaan.

Supaya bilik tidak panas kerana cahaya matahari, anda harus menggunakan kaca berlamina atau berjemur sebagai kaca tingkap.

11. Tingkap Bulatan Bulat

Model tingkap bulat, bujur atau bujur adalah bentuk tingkap yang unik dan kelihatan berbeza boleh menambah daya tarikan seni bina rumah.

Model tingkap ini sering digunakan untuk rumah klasik moden. Bentuknya yang unik akan menjadikan rupa rumah lebih mewah dan lebih cantik.

12. Tingkap Sliding

Aluminium Sliding Window atau Aluminium Sliding Window adalah tingkap yang diperbuat daripada bahan aluminium yang diimport berkualiti dan dibuka dengan menggelongsor pengatup ke kiri atau kanan.

Tingkap gelongsor kaca ini agak banyak digunakan untuk bilik-bilik dengan kawasan pembukaan yang terhad. Atau bilik di hadapannya digunakan untuk akses jalan raya seperti koridor dan lain-lain.

Baca : √ 11 Senarai Idea Jubin Bilik Air Cantik & Gambar

Harga Tingkap Rumah Moden

Jenis TingkapHarga
Tingkap Sliding 2 panelRM120-RM301
Tingkap Sliding 3 panelRM150-RM520
Tingkap Sliding 4 panelRM500-RM704
Tingkap Aluminium 2 panelRM350-RM711
Tingkap Aluminium 3 panelRM120-RM301
Tingkap Aluminium 4 daunRM500-RM704
Tingkap KayuRM152-RM758

Memilih Bahan Tetingkap Rumah

1. Kayu

Bingkai tingkap kayu adalah pilihan yang popular kerana keindahan yang kekal. Walaubagaimanapun, ia tidak tahan lama dan rentan kepada kerosakan oleh anai-anai.

Pemilihan tingkap yang sesuai amat penting di Malaysia yang beriklim panas dan hujan sepanjang tahun. Saiz tingkap juga perlu dipertimbangkan mengikut saiz rumah anda.

2. Aluminium

Aluminium adalah pilihan bahan bingkai tingkap rumah yang senang diurus. Tingkap aluminium tahan lama dan ringan, memberi penampilan moden yang menarik kepada rumah.

Akhhir Kata

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa harga tingkap moden boleh berbeza-beza bergantung kepada pelbagai faktor seperti bahan, saiz, dan reka bentuk.

Walau bagaimanapun, melabur dalam tingkap moden boleh menambah nilai yang signifikan kepada rumah anda, bukan sahaja dari segi estetika tetapi juga kecekapan dan keselesaan tenaga.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment