√ Senarai Harga Besi C Channel

Datuk Mail

Terdapat banyak jenis besi yang sering digunakan dalam pembinaan bangunan, salah satu yang paling terkenal ialah besi C Channel atau juga dikenali sebagai besi CNP atau Saluran C.

Sebagai tambahan kepada bangunan, jenis besi ini juga sering digunakan dalam industri dan automotif.

Penggunaan besi C Channel dalam pembinaan bukan tanpa sebab. Sebabnya, jenis besi ini diketahui sangat kuat dan tahan lama.

Bagi Property People yang ingin menggunakan besi C Channel dalam pembinaan, ketahui terlebih dahulu kelebihan, fungsi, dan senarai harga di bawah.

Apa Itu Besi C Channel

Besi CNP atau Saluran C adalah sejenis besi yang diperbuat daripada bahan fabrikasi plat gegelung yang dibentuk oleh kaedah pemotongan.

Besi CNP diperbuat daripada bahan asas yang cukup kuat dan tidak mudah rapuh.

Ini kerana ia diselaraskan dengan fungsi besi itu sendiri, di mana jenis ini biasanya digunakan untuk menyokong pembinaan atau beban yang agak berat.

Fungsi dan Kegunaan Besi C Channel

1. Membina Rangka Bumbung

Sesetengah bangunan memilih penggunaan bahan ini di atas bumbung. Panggil ia sebuah bangunan yang sering dijumpai di kawasan bangunan, kilang, atau bangunan gudang.

Biasanya, besi ini dipasang untuk menyerupai segitiga di atas bumbung.

2. Pagar

Kerana ia mempunyai saiz yang panjang, ramai orang memilih untuk menggunakan besi Terusan C di pagar.

Selain saiznya, besi CNP juga dikenali sebagai sangat kukuh dan kuat sehingga sangat sesuai jika digunakan sebagai penghalang bangunan.

3. Sebagai Penutup Dinding

Property People pernah melihat dinding yang ditutup dengan beberapa jenis logam? Jika ya, bahagian logam adalah besi CNP.

4. Purlin

Selain digunakan sebagai pagar atau bingkai bumbung, besi terusan C juga sering digunakan sebagai purlin kerana ia kuat dan mampu menyokong berat objek di atasnya.

Kelebihan Besi C Channel

1. Sifat Kuat dan Kukuh

Kerana bahan itu diperbuat daripada campuran karbon, kromium, nikel, dan aluminium, besi Saluran C diketahui sangat kuat dan kukuh.

Oleh itu, jangan terkejut, jika jenis besi ini digunakan secara meluas dalam pembinaan bangunan.

2. Anti Karat

Walaupun termasuk dalam kategori besi, besi Saluran C sangat anti karat. Bukan itu sahaja, jenis besi ini juga merupakan serangan anti-anai-anai.

3. Pemasangan Mudah

Besi C Channel juga dikenali sebagai sangat fleksibel. Sebaliknya, bentuknya yang menyerupai huruf C menjadikannya mudah dipasang di mana-mana sahaja.

Saiz Besi C Channel

Terdapat banyak pilihan saiz besi C Channel yang boleh didapati di pasaran. Bermula dari saiz 75, 100, 125, 150, hingga 200.

Untuk panjangnya sendiri, besi Terusan C mempunyai panjang 6 meter.

Baca : √ Senarai Jenis & Harga Besi Hollow Malaysia

Jenis dan Harga Besi C Channel

Berikut ialah jenis dan harga bagi besi C Channel:

Jenis BesiSaizPanjangHarga
Besi Kanal C 751,6 mm6 mRM27,13
Besi Kanal C 751,8 mm6 mRM36,17
Besi Kanal C 1001,8 mm6 mRM42,20
Besi Kanal C 1002,0 mm6 mRM57,27
Besi Kanal C 1251,8 mm6 mRM48,23
Besi Kanal C 1252,0 mm6 mRM64,80
Besi Kanal C 1502,0 mm6 mRM72,94

Penutup

Kesimpulannya, harga besi Saluran C adalah faktor penting dalam industri pembinaan, tetapi nilainya juga mesti seimbang dengan kualiti dan keperluan projek.

Dengan pemahaman yang baik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi harga dan keupayaan untuk memilih bahan yang sesuai, kita dapat memastikan kejayaan projek pembinaan yang mampan dan cekap.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment